Migrant Students Create and Launch Rockets at the UH STEM Camp

 

When Marlon Padilla, a native of El Salvador, and his teammate Oscar Roque, from Houston, finished drawing, the other 21 students remained with their eyes fixed on the paper, forming what could be their test rocket.

Read the Spanish version at the end

Apparently, for Marlon and Oscar, it was very clear. “The idea, explains Oscar, is to add wings to the bottle so that when launching the rocket, no friction is generated.”

“That’s why we designed a cone shape at the top,” adds Marlon, carefully pronouncing the words in English, a language he is still learning. “This way it becomes aerodynamic, and once in the air, the plastic bag will be activated to make a controlled landing.”

The class that covered engineering, mathematical calculus and creativity is part of the summer program offered by the University of Houston in which, thanks to the scholarships provided by Houston ISD, particularly the Migrant Division of the Multilingual Department, 23 students -five of them migrants- have the opportunity to participate. There they learn firsthand the basics of STEM related career concepts.

Dr. Agustina Reyes, Professor of the College of Education and Director of this program at the University of Houston College of Technology, says that “these activities are important because of their social interaction, the content knowledge, and physical interaction.” For her, it is important that students are not “just sitting there waiting for someone to feed them something” but, instead, that students are involved in creating their own “knowledge, and this camp is a great way to do that”.

At the end of the drawing process, students from Madison, Sterling, North Forest, Sam Houston, Kashmere, Jane Long Academy, Yes Prep, Westbury, and Edison began building the prototype. “You may use a bottle, a plastic bag, cardboard, construction paper, markers and hot glue. In 20 minutes you must build what is in your designs,” said Megan DiBacco, UH Graduate Student and Science & Technology workshop director.

A campus green area served as the runway. Marlon and Oscar were the first to launch. “First we must fill the bottle with water, then we will pump air to generate pressure and after, by pulling the cord the rocket will be ready to soar,” explained the duo of students who named their team Barcelona.

“Three… two… one!”

Their design hardly reached the 6 feet. “We needed to pump more air,” they explained later.

For Brandon Alvarado and Kevin Perez, the design and construction took a little longer. But after doing the tests, they say, “it was worth it.” Their team Lil’confused made the rocket soar about 30 feet.

Maybe they were not so ‘confused’ after all!


 

Estudiantes migrantes crean y lanzan cohetes en el campamento STEM de la UH

Cuando Marlon Padilla –oriundo de El Salvador– y su compañero Oscar Roque –de Houston– terminaron de dibujar, los otros 21 estudiantes seguían embebidos en el papel plasmando lo que sería su cohete de prueba.

Al parecer, Marlon y Oscar lo tenían todo claro. “La idea, explica Oscar en inglés fluido, es agregarle a la botella unas alas a los lados para que, al lanzar el cohete, no se genere fricción”.

“Por eso el diseño en forma de punta”, agrega Marlon pronunciando cuidadosamente las palabras en inglés, idioma que está aprendiendo. “De esta forma es aerodinámico. Y, una vez en el aire, la bolsa de plástico se activará para hacer un descenso controlado”.

La clase que abarcaba temas de ingeniería, calculo matemático y creatividad hace parte del programa de verano ofrecido por la Universidad de Houston en el que, gracias a las becas otrogadas por el Distrito Escolar Independiente de Houston, en especial de la Division Migrante del Departamento Multilingüe, 23 estudiantes –cinco de ellos migrantes– tienen la posibilidad de participar. Allí aprenden de primera mano los fundamentos básicos de carreras afines a la Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas (STEM), por sus siglas en inglés.

La Dra. Agustina Reyes, Profesora del College of Education y Directora de este program en el College of Technology de la Universidad de Houston asegura que “estas actividades son importantes por su interacción social, contenido académico e interaccón física”. Para ella, es importante que los estudiantes no estén “simplemente sentados esperando a que alguien les presente algo” sino, por el contratrio, que sean los estudiantes quienes participen en la creación de su “propio conocimiento, y este campamento es una gran forma de hacerlo”.

Al terminar la etapa de dibujo, los estudiantes de Madison, Sterling, North Forest, Sam Houston, Kashmere, Jane Long Academy, Yes Prep, Westbury y Edison comenzaron la construcción del prototipo. “Tienen a su disposición una botella, una bolsa plástica, cartón, cartulina, marcadores y silicona caliente. En 20 minutos deben construir lo que está en sus diseños,” les indicó Megan DiBacco, directora del Taller de Ciencia y Tecnología de la universidad.

Una zona verde del campus sirvió como pista de despegue. Marlon y Oscar fueron los primeros en hacer el lanzamiento. “Primero debemos llegar la botella de agua, luego bombearemos aire para generar la presión nesesaria y halando una cuerda se dará vía libre al despuegue”, explicó el duo de estudiantes quienes bautizaron a su equipo como Barcelona.

“¡Tres… dos… uno!”

Su diseño apenas alcanzó los 2 metros de altura. “Nos faltó bombear más aire, explicaron más tarde”.

Para Brandon Alvarado y Kevin Perez, el diseño y construcción les llevó un poco más de tiempo. Pero, luego de hacer las pruebas, aseguran, “valió la pena”. Su equipo Lil’confused (Un poco confundido) hizo volar el cohete a unos 9 metros aproximadamente.

¡Quizá no estaban tan ‘confundidos’ después de todo!

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